Strategisk modell

Framgång genom budskap

Arbeta operativt och strategiskt med budskap i organisationen - skapa en budskapsplattform.

Varje dag nås varje människa av mängder av budskap. Faktum är att vi bombarderas med budskap, fast vi inte tänker på det. De flesta budskap passerar obemärkta förbi. Men några fastnar.

Budskap påverkar vårt liv och vårt sätt att tänka. Budskap kan få hela grupper av fristående individer att samarbeta och nå gemensamma mål. Budskap kan påverka hela organisationer och till och med länder. Faktum är att olika budskap genom världshistorien har format den värld vi lever i. Det är vår förmåga att formulera och förmedla budskap gör människan till människa. När flera individer tar till sig samma budskap uppstår kraft och energi.

Budskap kommer till oss på många olika sätt och i ett ständigt flöde. När fungerar budskap och när fungerar de inte? Det finns förstås inget universalknep för detta, varje situation är unik. Men det finns modeller för att skapa en budskapsplattform som fungerar.

Att väcka känslor och knyta långsiktiga band kräver budskap som skapar engagemang, intresse och motivation. Ibland ska budskap vara enkla, ibland komplicerade. Budskap ska vara anpassat till situation, tillfälle, målgrupp, kanal osv. Budskap som skapar kraft och energi innehåller värderingar och skapar känslor. De ska bygga på organisationens fundament. Om dessa inte finns tas de fram i  modellens process.

Låt dig inte avskräckas, det här är egentligen inte svårt Det här är vi människor är bra på, något som vi har tränat på i hela vårt liv. Det är till och med en egenskap som evolutionen har försett oss med och finns i vårt DNA sedan tusentals år.

Intressant?  

Hur kan ni arbeta med budskap i organisationen? Vill du veta mer om att bygga en kommunikativ organisation? Kontakt.

Börja med ett inspirerande föredrag. För ledningsgrupp, styrelse eller varför inte hela organisationen? Mer om föredraget ”budskap”. Kontakt.