Budskap

Mänsklighetens största tillgång

Ett seminarium om budskap

Vi människor är skapta för att formulera och ta till oss budskap.

När många individer tar till sig samma budskap uppstår en kraft som kan förändra världen. Det gör förmågan att formulera budskap till vårt viktigaste medel för påverkan. Budskap är något som vi medvetet kan formulera och förmedla. När mottagarna tar till sig budskap, när det förankras och accepteras, då skapas kraft, energi, motivation, inspiration, engagemang.

När flera individer i en grupp tar till sig samma budskap och därmed strävvar mot samma mål läggs grunden för framgång. Motsatt effekt blir det om individerna i gruppen tar till sig olika budskap med motstridigt innehåll. Det kan leda till framgång för vissa individer, men gruppen som helhet blir definitivt lidande.

Vi människor tar gärna till oss budskap. Och vi vill av naturen gärna finna mening och syfte med tillvaron. Vi vill gärna tro att andra människor har ett gott uppsåt och vill oss väl, Vi vill också gärna finna tillhörighet på olika sätt i tillvaron. Vi är sociala varelser som klarar oss bäst i grupp. Det har evolutionen sett till. Grupper där individerna delar värderingar och mål får nämligen en evolutionär fördel jämfört med andra grupper.

För 70 000 år sedan tog sig en större grupp homo sapiens över sundet från Afrika till Sinaihalvön. De spred sig sedan snabbt, ur ett evolutionärt perspektiv, över hela Euroasien och trängde ut andra arter på mänsklighetens släktträd. Alla människor med härkomst utanför Afrika härstammar från denna grupp. Många forskare menar att det var vid denna tid som den mänskliga hjärnan utvecklades med den kognitiva förmågan. Det var då människan fick förmågan att tänka bortom nuet, att planera framåt, fantisera och visionera. Någgon anfader till oss visionerade för 70 000 år sedan om en bättre framtid på andra sidan sundet och formulerade budskap som motiverade hela gruppen att våga sig ut på detta äventyr. Evolutionen såg därmed till att dessa egenskaper blev några av våra viktigaste drivkrafter. Att tänka abstrakt och sträva mot en framtida förbättring, att tillhöra en grupp och dela dess historier och värderingar, att samarbeta för gruppens bästa.
Vi är helt enkelt skapta för att formulera och ta till oss budskap.

Genom mänsklighetens historia finns oändligt med exempel på hur budskap förändrat världen och historiens gång. Religiösa budskap, politiska budskap, vetenskapliga budskap, krigiska budskap och på senare år – budskap från företag och det enorma informationsflöde vi idag lever i.

Intressant? Boka ett seminarium.